Domů

Domů“ je krátkou rolovou hrou (hrou na hrdiny) pro 5 hráčů s délkou sezení přibližně 2 hodin, kterou jsem napsal pro RPG Kuchyni 2015. Hra neobsahuje žádný vývoj postav a také nevyžaduje herní plochu, hody kostkou a podobně, neboť zadáním bylo sepsat hru na cesty, k táboráku, do auta a podobně. Pokud při hře použijete žetony různého tvaru, je možné hru hrát i při nízkém osvětlení.

Toník s Aničkou vykoukli zpoza rohu. Na křižovatce stál strážmistr Ctimír. Obě děti ho znaly jako přísného, ale spravedlivého staršího pána. Každé ráno na přechodu pro chodce zastavoval kolem jedoucí auta, když se děti potřebovaly dostat do školy. Jindy by ho s radostí pozdravili, ale dnes ne. Dnes je potřeba dostat Emzeta na druhou stranu vesnice pokud možno co nejméně nápadně.
V tu chvíli se z výlohy za nimi ozvalo bzučení a houkání. Obě dvě děti se otočily. Emzet, zakuklený do starého pláště, s hlavou přikrytou velkým slamákem, stál přímo proti výloze krámku se smíšeným zbožím. Natahoval z kabátu dlouhý, červeně zářící prst a zvědavě s ním otáčel. Toník se podíval do výlohy. Uprostřed vystaveného zboží se vznášel vysavač, temně hučel a mával kolem sebe svou hadicí. Poplašné zařízení, hlídající krámek, se rozhoukalo.
Anička rychle stočila pohled zpět ke křižovatce a vyjekla. Strážmistr Ctimír zaslechl houkání a svižným krokem se blíží. Rychle je potřeba něco vymyslet, jinak se Emzet prozradí.
Tomík přikývne, popadne Emzeta za vystrčený prst a utíká s ním k nedalekým popelnicím, co mu nohy stačí. Zkusí se tam před strážníkem urýt. Vysavač s rachotem padá do výlohy a zanechává spoušť ve vystaveném zboží. Anička se rozeběhne za nimi, ale běhání ji až tak moc nejde a pěkná sukýnka jejích nedělních šatiček se jí plete mezi nohy,
Už aby tady byl Josífek s Martinou. Josífek má vždycky dobré nápady a Martina je známá uličnice – ta by si se strážníkem mnohem spíše věděla rady. Bohužel ale oba dva zrovna pomáhají staré paní Novákové s nákupem a z toho se jen tak nevyvlečou.

Zápletkou hry je příběh mimozemšťana M.Z. (nebo také Emzet), který ztroskotal na planetě Zemi a snaží se nejprve kontaktovat svou mateřskou loď a následně ze Země opět odletět. Hra vychází z tradičního rozložení, kdy se jeden z hráčů ujme role Vypravěče, který hru vede a ostatním připravuje dílčí zápletky či komplikace, avšak na rozdíl od většiny rolových her, v „Domů“ si Vypravěč, kromě své obvyklé agendy, zahraje jednu z hlavních postav – právě mimozemšťana Emzeta.

Ostatní hráči se ujmou role skupinky dětí, které Emzeta najdou a následně mu pomáhají na jeho strastiplné cestě. Emzet totiž neví, jak funguje lidská společnost, neumí správně reagovat na události kolem sebe – a tak Vypravěč prostřednictvím jeho zbrklosti a nevypočitatelného jednání vytváří překážky, které pak hráči musí společně překonat. Při tom se zároveň všichni snaží vyhnout dospělým, protože se bojí, že pokud by Emzeta dospělí odhalili, pravděpodobně by v lepším případě skončil zavřený někde v podzemní laboratoři, v horším případě na pitevním stole.

Když hráče omrzí příběh Emzeta, ale vyhovuje jim herní mechanika na cesty, mohou si hru zahrát v následujících obměnách:

  • Čtveřice amatérských ufologů na výletu k oblasti 51 narazili na skutečného mimozemšťana. Utíkají před FBI, CIA a podobně
  • Muži v černých oblecích se snaží zachránit jednoho mimozemšťana, skrývajícího se na zemi, před jinými mimozemšťany.
  • Robot číslo 5 obživl a snaží se s pomocí několika nadšených vědců a jejich známých ukrýt před hrozící destrukcí a také získat co nejvíce informací
  • Rusovláska je pátým chybějícím elementem, který má zastavit zničení země. Její doprovod se ji snaží ochránit a dostat na starobylé obřadní místo, kde má dojít k záchraně světa.